המכון הארצי ללימודי מקצועות תורניים -לוגו

טוען רבני – מבחנים

טוען רבני מבחנים

טוען רבני – מבחנים

במאמר הנוכחי נעסוק במבחנים שצריך לעבור כל מי שרוצה להיות טוען רבני.

על מנת להיות טוען רבני יש ללמוד בצורה יסודית ומקיפה את כלל התחומים שתיתקלו בהם במקצוע הטוען הרבני.

התחומים של הטוענים הרבניים הינם מגוונים ומכילים נושאים רבים. בין הנושאים ניתן למנות כמובן את תחום דיני המשפחה, ירושות, בירור יהדות, סכסוכי שכנים, דיני ממונות ועוד.

המבחנים דורשים הכנה מאוד מקיפה בנושאים אלה.

הגוף האחראי על הסמכת הטוענים הרבניים הינו הנהלת בתי הדין הרבניים. שם יש ועדה מיוחדת העוסקת בהסמכת הטוענים הרבניים. הוועדה מורכבת ממספר דיינים שבין היתר עורכים את המבחנים, בודקים את ההכשרה של המועמדים להיות טוענים רבניים. בסוף ההליך כל מי שהצליח לעבור את כלל המבחנים בהצלחה, יקבל את הרישיון הנכסף של נשיא בית הדין הרבני הגדול.

 

טוען רבני - מבחנים קשים?

כדי לעבור את כל המבחנים צריך ידע רב.

במהלך השנים היו מספר התפתחויות סביב רמות הקושי של המבחנים. בעבר המבחנים היו קלים יותר. לאחר מכן המבחנים נעשו קשים יותר בצורה משמעותית מאוד. כיום המבחן הוא בצורה מאוזנת. כך שמי שבאמת השקיע בצורה יעילה לקראת מעבר הבחינה, עובר את המבחן בהצלחה ואפילו בצורה די קלילה.

 

מהי ההשקעה היעילה?

רבים שואלים את עצמם מה הגדר של השקעה יעילה לקראת המבחנים?

יש לתשובה 3 חלקים מרכזיים, ונמנה אותם כאן בקצרה.

 

למידת החומר

המבחן הראשון ליעילות ההכנה מתחיל כבר בשיעור. במהלך קורס טוען רבני תלמדו על הרבה מאוד נושאים. חשוב להבין היטב את השיעורים, לא לפספס שיעור כי "נשלים פעם אחרת..." מניסיון, אלה שבונים על השלמות, מנסים להשלים בסמוך למבחן ונוטים להיכשל במבחנים.

תכנית הלימודים דורשת השקעה. זה לא משהו קשה מדי. זה לא קורס אינטנסיבי שידרוש את הפניית כל המשאבים לטובת הקורס. יחד עם זאת זה אומר שתצטרכו להשקיע בלמידה.

בעזרת חומרי הלמידה הקיימים במכון הארצי ללימוד מקצועות תורניים תוכלו ללמוד בצורה יעילה, מהירה ונוחה. אולם זה דורש רצינות מצד כל אחד שרוצה לעבור. להשתתף בשיעורים, ללמוד בצורה רצינית לא רק בסמוך למבחן.

 

חזרה ושינון

אחד החלקים החשובים ביותר זה החלק של החזרות של החומר. אנשים לעיתים נוטים לחשוב שמספיק להגיע לשיעורים, להבין היטב את החומר, אפילו להשתתף באופן פעיל בשיעור, וזהו. זוהי טעות ענקית שמביאה לכישלון. זה לא מספיק. צריך לחזור על החומר שלמדתם. אכן מדובר גם על חזרות לפני המבחן, אבל לא רק. זה אומר בראש ובראשונה לחזור על כל שיעור לאחר השיעור. למדתם חומר חדש בשיעור? תעשו עליו חזרה מהירה. ככה לא מצטבר חומר חדש לפני המבחן.

במכון הארצי ללימוד מקצועות תורניים אנחנו מתאימים את קצב הלמידה בהתאם לתאריכי המבחנים העדכניים. אנו לא מעמיסים חומר לקראת המבחן, אלא אדרבה. מתכננים מראש כך שלפני המבחן לא מלמדים חומר חדש אלא רק עסוקים בחזרות ובהכנות לקראת המבחן.

 

הכנה למבחן

חלק חשוב מאוד (במיוחד לקראת המבחן הראשון) זה החלק של המוכנות למבחן. לכל תלמיד יש קושי אחר לקראת המבחן. רבים לא היו  מודעים לקושי, אבל טבעי לגמרי שלכל אחד יהיה את מסלול ההכנה הייעודי והפרטני שלו.

תלמיד אחד צריך להתאמן על כתיבת תשובות. תלמיד אחר צריך להתאמן לשחרר לחץ משתק מפני המבחן. יש שלל קשיים המקשים על מעבר בהצלחה של הבחינה.

במכון המרצה קשוב לפניות אישיות של התלמידים. הוא בעל ניסיון של שנים רבות בהעברת שיעורים ויודע לדבר לכל אחד "בגובה העיניים" ולהתאים לכל תלמיד את מה שהכי טוב לו.

בדרך כלל כשבמכון לומדים תלמידים רבים, אז אין את ההתייחסות האישית לכל תלמיד באופן פרטי ואישי. במכון הארצי ללימוד מקצועות תורניים הלמידה שמה דגש מרכזי רב על היחס האישי והפרטני כדי שכל אחד מהתלמידים שלנו יוכל להצליח ולעבור את הבחינה בהצלחה.

אחוזי המעבר אף מעידים על ההצלחה הרבה לה אנו זוכים בסייעתא דשמיא. זאת כאשר תלמידינו עוברים בהצטיינות את כלל המבחנים ומגשימים את חלומם להיות טוענים רבניים מהשורה הראשונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Picture of חלי גרטנהויז

חלי גרטנהויז