המכון הארצי ללימודי מקצועות תורניים -לוגו

קורס טוען רבני

קורס טוען רבני

קורס טוען רבני – מיהו טוען רבני?

במאמר הנוכחי נקיף את כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים ללמוד קורס טוען רבני.

העבודה של הטוען הרבני דומה לעבודתו של העורך דין. העורך דין מייצג בבתי משפט, מכיר היטב את החוק. הטוען הרבני הוא אדם הבקיא היטב בהלכות, ויודע לטעון את ההלכות הרלוונטיות בצורה בהירה וברורה. הוא יודע לנמק לדיינים בצורה משכנעת מדוע הוא צודק.

 

טוען רבני – עבודה של שקרנים?

מיתוס נפוץ על המקצוע של טוענים רבניים קובע שהעבודה הזו היא של שקרנים ונוכלים. הטענה העומדת במרכז המיתוס היא שאדם ישר והוגן לא יכול לייצג אנשים אם הם לא צודקים. לכן בכל סיטואציה יש צד אחד שאותו כל אדם ישר לא יכול לייצג. אם כן יוצא שהעבודה הזו לא מתאימה לאנשים ישרים.

המיתוס הזה הוא כמובן לא נכון בעליל!

מי שמשווק את המיתוס הזה, אומר דברים שאולי נשמעים הגיוניים. יחד עם זאת, מי שמכיר את עבודתו של הטוען הרבני, יודע כמה המיתוס מופרך ואין לו כל אחיזה במציאות.

פעמים רבות הדיונים יהיו סביב נקודות שיש מחלוקת הלכתית לגביהם מי צודק. במצב זה אדם ישר יכול לייצג את שני הצדדים בצורה אמיתית ומשכנעת. העובדה שהוא מייצג את אחד הצדדים, לא פוגעת באמינותו. ההיפך הוא הנכון. זה רק מוכיח שהוא אדם הוגן כשרוני עם הגיון בריא. זה מוכיח שהוא יודע לעשות סדר ולדון בנושא מבחינה הלכתית. שהוא לא נרתע לנתח את הסיטואציה מבחינה הלכתית, גם אם הנושא ההלכתי דורש עמקות ולמדנות הלכתית.

 

טוען רבני – במה הוא מייצג?

רבים חושבים שטוען רבני מייצג במקרי גירושין. זה אכן נכון. טוענים רבניים רבים עושים חייל בייצוג בדיני משפחה. אולם טוענים רבניים רבים מתפרנסים בכבוד מאומנות הייצוג בדיני ממונות. זה יכול להיות דיני שכנים ועוד מגוון רחב מאוד של נושאים.

כיום מאוד נפוץ שדנים בבתי דין. זה כמובן נפוץ מאוד בקרב הציבור הדתי והחרדי. הגידול הטבעי ב"ה, מביא אף לריבוי הקונפליקטים. לכן יש בתי דין רבים העוסקים בהכרעת הריב בין בעלי הדין.

תופעה מעניינת שנתקלים בה לא מעט, של  בעלי דין שאינם דתיים (לעיתים אף לא יהודיים!) שבוחרים לפתוח תיק דווקא בבתי דין שדנים לפי ההלכה. זה לא נובע מחזרה בתשובה המונית. הרעיון הוא משום שבתי דין אלה הם יעילים מאוד. הדיונים שם קצרים יחסית. מכריעים שם בצורה קלה יותר ובלי פרוצדורה ובירוקרטיה מתישה.

לכן זוהי הזדמנות לעשות הון ולייצג בבתי דין פרטיים. זוהי אומנות בפני עצמה.

 

מי יכול להיות טוען רבני?

בגלל העובדה שאחריות רבה מונחת על כתפיו של הטוען הרבני, לכן המקצוע דורש הכשרה נאותה. על מנת לקבל את הרישיון הנכסף של טוען רבני, תצטרכו לעבור סדרת מבחנים משמעותית בנושאים רבים ומגוונים. לאחר שתשלימו את כל המבחנים, תוכלו להיות טוענים רבניים מן המניין.

המבחנים הם באחריות הנהלת בתי הדין הרבניים. הם מורכבים בדרך כלל מ 15 שאלות המקיפות את החומר הנלמד שהינו רחב וגדוש בידע הלכתי רב.

על מנת לגשת למבחנים, יש ללמוד בישיבה או בכולל במשך 3 שנים לאחר גיל 18. המטרה נועדה כדי שהנבחנים יהיו ברמה תורנית נאותה.

כדי להיות טוען רבני, צריך להיות מתאים מבחינת האישיות. צריך להיות חכם, בעל יכולת שכנוע, יודע להתנסח היטב בעל פה ובכתב.

גם אם אינכם עומדים בכל התנאים הללו, אל דאגה. רוב התלמידים בקורס טוען רבני החלו כשיכולת הניסוח שלהם הייתה למטה מהממוצע. אלה כלים חשובים מאוד שרוכשים אותם במהלך הזמן ובמשך הקורס.

 

קורס טוען רבני – מה לומדים בקורס?

קורס טוען רבני מכין אתכם בצורה הטובה ביותר למבחני הנהלת בתי הדין הרבניים. בנוסף, הקורס מעניק לכם כלים חשובים ונחוצים כדי להיות טוען רבני מקצוען.

בקורס טוען רבני תעסקו במגוון רחב מאוד של נושאים. החל מדיני ממונות, דיני משפחה, גישור ועוד. תלמדו על אומניות המו"מ, איך מנסחים מסמכים משפטיים. תכירו פסקי דין חשובים מאוד של בתי הדין, פסקי דין שיכינו אתכם בצורה יעילה לעבודה האמיתית.

במכון הארצי ללימוד מקצועות תורניים, הלימודים משלבים את שני הדברים הללו גם יחד. מצד אחד חוברות המסכמות את החומר בצורה הכי טובה ויעילה. הכול מסודר בצורה שמתאימה במיוחד להכנות למבחנים. מצד שני ההכנה לקראת שוק התעסוקה מתבצעת בצורה איכותית מאוד, תוך שימת דגש על התנסות מעשית. התלמידים מנסחים ניסוחים משפטיים, ומתנסים בשיפור יכולותיהם הרטוריות ועוד.

התוצאות ניכרות מאוד ב"ה, וניתן לראות את בוגרינו בצמרת הרשימה של הטוענים הרבניים המבוקשים והטובים ביותר.

 

האם יש ביקוש לטוענים רבניים?

אחת השאלות ששואל את עצמו מי שמתחיל לימודים חדשים היא: "מה יוצא לי מזה? האם יש מזה עבודה תכלס?"

התשובה מפתיעה מאוד. למרות הביקוש האדיר לטוענים רבניים, יש רק כ 300 טוענים רבניים בלבד!!!

הביקוש לטוענים רבניים הוא כה גבוה, וההיצע די מזערי.

למה זה ככה? איך זה שיש ביקוש גבוה ואין היצע?

התשובה היא שהמקצוע פונה לקהל יעד מאוד מסוים. כדי להיות טוען רבני יש להיות אדם שמתאים לכך מבחינת אורח חייו, אדם עם רקע ישיבתי. מצד שני זה דורש רמת אינטליגנציה גבוהה והסכמה להשקיע כדי להצליח בתחום. לכן ההיצע אינו גבוה, משום שמלכתחילה האפשרות הזו פתוחה עבור קבוצה לא גדולה של אנשים. כך שמי שיכול להצטרף למקצוע הנחשב הזה, מדובר בהשקה רווחית ומשתלמת במיוחד.

 

קורס טוען רבני – איך להצליח היטב בקורס?

התנאים הנדרשים כדי להצליח בקורס הם רצינות והתמדה. בזכות החומרים האיכותיים שיש לנו במכון, אין צורך להיות גאון אדיר כדי להצליח בקורס. כל שעליכם לעשות הוא לרצות להשקיע. להבין את ההזדמנות הרווחית ולדעת שמדובר בהשקעה לטווח ארוך. בנוסף נדרש מכם יכולת התמדה. לא, לא מדובר על למידה של יום שלם ללא הפסקה. תוכלו להמשיך בחייכם מבחינת עבודה, כולל או כל עיסוק אחר. אולם תצטרכו להשקיע גם בלימודים אלה בצורה רצינית.

ההשקעה תכלול השתתפות בשיעורים. מדובר בשיעור שבועי של שעתיים וחצי בשעות הערב. בנוסף, תצטרכו לתרגל ולחזור על החומר. נוסף על כך יש לעמוד במשימות הפרקטיות שיוטלו. המכון עובד בשיתוף פעולה הדוק מאוד עם הנהלת בתי הדין הרבניים, והשיעורים מתוכננים כך שיהיה חופף למבחנים. כך גם לא נוצר עומס בבת אחת של לימודי פרקטיקה עם ההכנות למבחנים.

לאור העובדה שהקורס דורש השקעה, ולאור ניסיוננו הרב, קורס טוען רבני מתקיים דרך הזום. זהו הכלי הכי אפקטיבי ללמידה של חומרים אלה. כלל החומרים הותאמו כך שהשיעורים יהיו בצורה ברורה ומובנת וב"גובה העיניים".

המטרה היא שתלמידנו לא יצטרכו לשרוף זמן בנסיעות הלוך ושוב. את הזמן הזה רצוי להשקיע בלמידה במקום בפקקים.

מדובר בלימודים שאורכים כשנה. בפרק זמן כזה, כמעט בלתי אפשרי ללמוד בצורות אחרות. לכן מסלול הזום הוכח כיעיל ביותר ובפער משמעותי על כל המסלולים האחרים.

בנוסף, כל השיעורים מוקלטים. כך שגם אם תלמיד פספס משהו, או שהוא מעוניין לשמוע שוב את השיעור או קטעים ממנו, הוא יוכל לעשות זאת בכל זמן שיבחר.

 

השמה בשוק התעסוקה

תלמידים רבים פונים אלינו בבקשה לעזרה לאחר שסיימו בהצלחה את הלימודים. תמיד יש צורך בעזרה והכוונה, ואנו שם עם התלמידים. יש חשיבות מיוחדת לעניין זה, ולכן צוות מיוחד עוסק בנושא הזה כדי להקדיש את מלוא תשומת הלב והעזרה עבור התלמידים שסיימו את הלימודים וקיבלו את הרישיון הנכסף.

מצד אחד אנו מעודדים עצמאות. אין לתלמיד שום עניין לכבול את עצמו למכון לנצח, ובצדק. לכן אנחנו מעודדים עצמאות ולא כובלים אותו למסגרת המכון. יחד עם זאת אנו מבינים שבתחילת הדרך חלק מהתלמידים ירצה את עזרתנו, ואנו שם בשבילם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Picture of חלי גרטנהויז

חלי גרטנהויז